Ondersteuning van het werk in Bulgarije door Stichting Helias

Stichting Helias heeft al vele jaren geholpen met het ontwikkelen van werkgebieden vanuit antroposofie in Bulgarije. Dit dateert van begin jaren 90 in de vorige eeuw. Niet lang na het openen van de grenzen ontstond de vraag vanuit Bulgarije om hulp voor het ontwikkelen van diverse projecten.

Contactpersoon was Mechteld Camman, een van de dragende krachten binnen Stichting Helias. Zij heeft o.a. de mensen in Bulgarije geholpen om een bibliotheek op te bouwen met antroposofische literatuur. Hierbij moet niet alleen gedacht worden aan het uitgeven, maar ook zorg dragen voor vertaling en dergelijke.

Al langere tijd waren er in Bulgarije initiatieven om tot vrijeschoolonderwijs te komen. Deze processen liepen niet altijd even makkelijk.

Op vraag van enkele mensen die zeer enthousiast over vrijeschoolonderwijs waren is vanaf 2012 een opleiding gestart tot vrijeschoolleerkracht. De opleiding duurde drie jaar en vond steeds in vakanties plaats. Hij was opgezet voor leerkrachten die in Bulgarije bevoegd waren.

De groep bestond in het begin uit circa 35 mensen. Aan het eind van de opleiding hebben ongeveer 30 mensen de leergang afgesloten. De opleiding werd verzorgd door leerkrachten uit Nederland.

Op dit moment is er in Sofia één Waldorfschool en zijn er twee kleuterklassen in andere steden. Verder zijn er zoals gezegd diverse initiatieven.

Men heeft afgesproken vooral gedegen te werk te gaan om levensvatbare initiatieven te ontwikkelen. Zo heeft men ook in de afgelopen jaren zichzelf meer landelijk georganiseerd: er is een regelmatig overleg tussen de scholen en initiatieven in Bulgarije.

Vanuit de Stichting Helias zijn Sebastiaan de Vries en ondergetekende betrokken bij het werk in Bulgarije. Er is regelmatig contact en afgelopen herfst is Sebastiaan nog in Bulgarije geweest en heeft met de mensen daar over de initiatieven gesproken.

De behoefte aan verdere opleiding van leerkrachten is nog steeds groot.

Gunnar Eric Gijbels