Stichting Helias bestaat uit een 3-hoofdig bestuur, te weten:

Voorzitter: Marco Ephraïm
Secretaris: Mirjam Rust
Penningmeester: Jan Huisman

Secretariaat

Stichting Helias
p/a Hekbootkade 27
2725AP Zoetermeer

E-mail: info@stichtinghelias.nl

Triodosbank: NL50 TRIO 0320 015 815

ANBI-status sinds 2008
RSIN-nummer 008955372

Beleidsplan

De doelstelling en te verrichten werkzaamheden van de stichting

Stichting Helias heeft zichzelf ten doel gesteld om wereldwijd beginnende initiatieven met een maatschappij-vernieuwende impuls te bevorderen en te ondersteunen, geïnspireerd vanuit de antroposofie of een andere holistische achtergrond.
De werkwijze is gebaseerd op persoonlijke contacten, alsmede toetsing op en coaching voor een duurzame ontwikkeling.
Te denken valt aan beginnende vrijescholen, biologisch dynamische landbouw, antroposofische zorg en geneeskunde en de gehandicaptenzorg, alsook opleidingen hiertoe.

De wijze van verwerving van inkomsten
Stichting Helias tracht op persoonlijke wijze schenkers te interesseren om zo initiatieven te ondersteunen die in lijn liggen met haar doelstellingen. Degenen die contacten verzorgen met initiatieven in het buitenland worden gestimuleerd zelf donateurs te vinden in hun eigen netwerken. Dankzij schenkingen en legaten kan de Stichting over het algemeen een groter bedrag besteden per jaar dan haar inkomsten uit vermogen. Daardoor kan de Stichting iedere aanvraag beoordelen op haar criteria en is zij niet strikt gebonden aan een jaarlijks vastgesteld budget.

Het beheer en de besteding van het vermogen van de instelling
Het bestuur besluit over de besteding van de gelden, waarbij het bestuur erop toeziet in zijn besluitvorming dat de gelden worden besteed in lijn met de intenties van de schenker (maar altijd binnen de doelstelling van de Stichting). Indien de schenker een bijzondere interesse heeft in een bepaald project of schenkt met een specifiek doel, dan kan dat kenbaar worden gemaakt en honoreren we dat. Op die manier kan schenken via de Stichting persoonlijk blijven. Door rekening te houden met de wil en de warmte waarmee de schenker of erflater zich met een bepaald gebied of een toekomstimpuls heeft verbonden, krijgt de schenking door de Stichting aan een project op haar beurt ook betekenis en krijgt het naast de geldelijke waarde ook een menselijke waarde. Schenkingen en legaten zonder specifieke bestedingsvoorwaarden worden toegevoegd aan de algemene gelden en via aanvragen geschonken aan verscheidene initiatieven.
De Stichting zal niet onnodig reserves oppotten. De hoogte van de jaarlijkse uitgaven is echter grotendeels afhankelijk van het aantal en de kwaliteit van de aanvragen voor financiering die stichting Helias ontvangt en de ontvangen gelden.