Fonds Oekraïne: actief sinds voorjaar 2022!                    Ukraine Fund: active since spring 2022!

Het revalidatiecentrum ‘Aurum’ in Kyiv:

De groep van artsen en therapeuten rondom de arts en psychotherapeut Yevhen Volchenko is begonnen met het  Revalidatiecentrum 'Aurum' voor getraumatiseerde burgers en militairen.

Tevens worden hier artsen, therapeuten en verpleegkundigen getraind.

Samen met Roland Frank, antroposofisch gynaecoloog in Wenen, is Marco Ephraïm, huisarts in Zoetermeer, deze actie voor het revalidatiecentrum gestart.

Bernd Ruf, pedagoog en docent (kinder)traumatherapie in  het Parzival Zentrum in Karlsruhe, werkt reeds langer inhoudelijk samen het revalidatiecentrum.

I.v.m. de oorlogssituatie is men voorlopig aangewezen op donaties van buitenaf.  Voor het inkomen van therapeuten, medicijnen, gebouwhuur, onderhoud en inrichting etc. zijn € 5000 per maand benodigd. Dit is t/m februari 2024 gedekt.

Zie voor meer informatie deze Duitstalige brochure en hun website.

Lees hier indrukwekkende patient experiences (engels), zowel van militairen als burgers.

Onlangs vond in Duitsland een benefiet-concert voor het revalidatiecentrum plaats.

Een financieel  overzicht kan op verzoek aan u worden gemaild.

Het gezondheidscentrum/therapeuticum Gatnoye nabij Kyiv:

Alena Permyakova (huisarts) en Nina Gorbacheva (kinderarts) zijn in Gatnoye nabij Kyiv een antroposofisch therapeuticum begonnen. Tevens organiseren zij zomer- en winterkampen voor kinderen uit oorlogsgebieden. In november ontvingen wij hun aanvraag voor financiële ondersteuning: er is € 44.000 nodig voor de verdere verbouwing van het pand.

Hier vindt u een presentatie over het therapeuticum, met aan het eind een korte begroting.

Hier vindt u een (Engelstalig) bericht van huisarts Alena Permyakova over het therapeuticum.

Hoe kunt u ondersteunen?

Wilt u het revalidatiecentrum in Kyiv en/of het  gezondheidscentrum nabij Kyiv steunen dan kan dat door een eenmalige of periodieke schenking aan:

Stichting Helias, NL50TRIO0320015815
ovv: ‘Fonds Revalidatiecentrum Kyiv’ of 'Fonds Gezondheidscentrum Kyiv' of: 'Algemeen'

Dit is fiscaal aftrekbaar, de Stichting heeft een ANBI status.

Ook kunt u ons helpen als vrijwilliger om de projecten mee te begeleiden, wat betreft organisatie, administratie, werving schenkingen, website, vertalingen en eventueel inhoudelijk advies. Zo kunnen wij ons draagvlak vergroten en meer mogelijk maken voor de mensen in dit oorlogsgebied.

Alvast veel dank!

Stichting Helias