Ein Bustan Israel

Israël - De Joods-Arabische vrije kleuterschool Ein Bustan (van 2005 tot 2021 ondersteund door de Stichting Helias)

710-0959-result

De joods-arabische vrije kleuterschool Ein Bustan in Noord-Israël werd in 2005 opgericht door Amir Shlomian. Het doelwas om de angst en vreemdheid te overwinnen tussen tee bevolkingsgroepen die in Israël grotendeels gescheiden naast elkaar leven. Het onderwijs systeem in Israël is ook vergaand gescheiden, waarbij de arabisch sprekende mensen in het land vaak achtergesteld leven.

In deze kleuterschool komen arabisch- en hebreeuws sprekende kinderen gemengd. Ook de pedagogen zijn joods en arabisch. Beide talen worden er gesproken en men viert de jaarfeesten van beide religies. Het blijkt dat kleine kinderen daar veel minder moeite mee hebben dan volwassenen, en graag de taal en gewoonten van de ander leren kennen. Maar rond de kleuterschool ontstond ook een culturele kring van volwassenen die zelf nog met veel vooroordelen rondlopen en hier de ruimte krijgen die met elkaar te verwerken. Zo is de uitstraling van Ein Bustan veel groter dan het groepje kinderen dat zij verzorgt.

Een poging om ook een lagere school op te richten op deze basis mislukte vooreerst. Vanuit de overheid wordt de vermengen en samenleven van de culturen actief tegengewerkt. Iedereen heeft wel van de situatie in dat land gehoord, maar de ongelijke verhoudingen op basis van etnische afkomst zijn erg pijnlijk wanneer je dat dagelijks om je heen voelt. Het is hier niet de plek om daar dieper op in te gaan. Ein Bustan is als een oase in deze vervreemdende verhoudingen, en een baken van hoop voor mensen die een andere weg zoeken.

Vanuit Nederland richtten Vally Cornelius en ondergetekende in 2005 een werkgroepje op dat Ein Bustan vanuit Nederland ondersteunde in samenwerking met Stichting Helias, met name door fondsen te werven. Zij gaven twee maal per jaar een Nieuwsbrief uit over Ein Bustan. In de loop van 2020 ging Ein Bustan zelfstandig verder met werving en berichtgeving. De laatste Nederlandstalige nieuwsbrief kunt u hier lezen.  Stichting Helias beëindigde per 1 januari 2021 de samenwerking met Ein Bustan, waarna ook de rekening voor Ein Bustan bij Helias werd gesloten. Het geld wat nadien nog binnenkwam werd naar Ein Bustan gestuurd.

Wie van U het initiatief nog verder vanuit Nederland wil ondersteunen kan dat doen op de rekening van de IONA Stichting onder vermelding van Ein Bustan. Het rekeningnummer is NL90 ING 0001 4274 04. Ook de IONA Sichting is ANBI erkend, u kunt uw schenking bij de inkomensbelasting opgeven. De IONA zal de inkomsten verzamelen en één keer per jaar naar Ein Bustan doorsturen.

Ein Bustan kan verder eigen berichten rondsturen naar mensen in Nederland. Die zullen dan in het Engels zijn. Wie daarvoor interesse heeft kan zich opgeven bij Gal Mosensohn: mosengal@yahoo.com. Ook kunt u op de website van Ein Bustan de oude nummers van de Nieuwsbrief nog lezen en hen daar volgen. Zie www.einbustan.org

De contextartikelen over de achtergronden die in vroegere Nieuwsbrieven verschenen, kunt u vinden in het archief  "Context Ein Bustan" op de website van Antrovista:  https://www.antrovista.com/?pag_id=38

Ik dank u voor uw jarenlange interesse en ondersteuning voor dit initiatief.

met hartelijke groet,

Cornelis Boogerd

[tekst geactualiseerd dec.’23 door redactie website]

Ondersteun dit project

Wil je dit project ondersteunen? Vul dan onderstaand formulier in! Elke bijdrage is van harte welkom en zal worden gebruikt ten bate van dit fonds.

[give_form id="431"]

Stichting Helias is betrokken geweest bij de volgende projecten

Sint Petersburg

sint-petersburg

Bosnië-Herzegovina

bosnie-herzegovina

Tsjechië & Slowakije

tsjechie

Oekraïne

Ukraine

Heilpedagogie Rusland

St. Basil's Cathedral on Red Square in Moscow, Russia.

Ein Bustan Israel

Dome of Rock